Vragen van jullie

18 april 2020 - Ashhurst, Nieuw-Zeeland

Ik dacht dat het wel leuk was als ik jullie vragen laat stellen in de reacties onder deze post en dat ik die vragen dan ga beantwoorden. Elke keer als ik een vraag zie kan ik deze post bijwerken en dan kan ik zo jullie vragen beantwoorden. Als jullie over een maand een nieuwe vraag hebben kunnen jullie het nog steeds onder deze post zetten en dan zal ik het zo snel mogelijk beantwoorden. Ik hoop dat jullie met leuke vragen komen.

Vorige week zagen we op het nieuws dat er een aardbeving is geweest op het Noordereiland. Het was volgens mij nog een behoorlijke ook. Hoe heb je dit ervaren?                                                                                                                                                                                                                                                                       Ik had er zelf niet heel veel last van, maar ik voelde het wel een klein beetje. De aardbeving was in Levin en ik was in Ashhurst. Het voelde alsof ik op een golf stond van 2cm.

Gisteren was bij ons in Nederland de Nationale Dodenherdenking . Wij doen dit door om 20.00uur 2 minuten stil te zijn om te herdenken. Je vertelde dat dit in Nieuw-Zeeland plaats vindt in april en al heel vroeg in de ochtend. Kan je hier iets over vertellen?                                                                                Op 25 april is het Anzac day hier. Anzac day is een dag waarop Australiërs en Nieuw Zeelanders de mensen die dood zijn gegaan in de oorlog herdenken. Normaal doen ze dit door een ceremonie te houden voor de gestorven mensen, het is net zoiets als de dodenherdenking in NL. Dit jaar konden we geen echte ceremonie houden, dus was er bedacht dat we met zijn allen om 6:00 op de oprit zouden staan, terwijl we naar de radio luisterde.

In hoeverre vind je het gebruik van digitale middelen gemakkelijk om contact te houden met het thuisfront/Nederland?                                                        Als ik heel eerlijk ben heb niet super veel contact met het thuisfront. Ik bel ongeveer drie keer per maand met men familie en heel soms met goede vrienden. Ik app wel bijna elke week naar men familie, als ik bijv. wat leuks heb gedaan of wat wil delen met ze is het erg makkelijk om te appen. Het is zo nu en dan ook leuk om met wat vrienden uit Nederland te appen. In andere woorden, het is fijn dat whatsapp en facetime bestaan, want het is makkelijk om contact te houden met mijn familie en vrienden in Nederland, maar ik gebruik het niet heel erg veel, want ik vind het belangrijker om me te focussen op Nieuw Zeeland in plaats van wat er allemaal in NL gebeurd. Verder vind ik het leuk om mijn blog bij te houden voor familie, vrienden en mensen die nieuwsgierig zijn naar wat ik doe en ik vind het leuk om foto's te delen op instagram.

Wat eet je ook pizza en pasta en zo, en ook schapenvlees en ,aardappelen ???                                                                                                                                          Het eten is hier best wel hetzelfde als in NL, ik denk dat dit bij ieder gastgezin wel iets anders is. Het verschilt hier wel in de prijzen van sommige dingen, melkproducten, schapenvlees, varkensvlees en red meat zijn hier namelijk duurder en daarom eten we dat minder vaak.  Er zijn wel een paar dingen waar ik nog nooit van had gehoord voor ik hier kwam. Ik kwam erachter dat er zoiets bestaat als hokey pokey icecream, het is erg lekker en ik weet nu al dat ik het ga missen als ik thuiskom. Ze maken hier pies (dit is het Engelse woord, dus lees het niet in het NL XD) met vlees erin, wat eigenlijk best lekker is. Ze eten hier fish and chips, ik dacht altijd dat het een ding was dat ze alleen Engeland eten, maar blijkbaar eten ze dat hier ook.  Het ding wat ik echt raar vind is dat ze spaghetti op toast eten. Oh ja en je hebt marmite hier... Een heleboel mensen vinden het niet lekker. Ik ben niet over men nek gegaan tijdens het eten van marmite, dus ik kan er wel mee leven.

Hoe is het leven anders dan in Nederland bij jullie?                                                                                                                                                                                              Een van de grotere verschillen is dat ik niet zomaar overal heen kan gaan op de fiets. Ookal hebben we twee fietsen hier, er is maar een fietspad die ik echt kan gebruiken en het is niet erg veilig om te gaan fietsen op de snelweg. Gelukkig is er een goede busverbinding van Ashhurst naar Palmie, wat het makkelijker maakt om vanuit school bijv. naar het winkelcentrum te gaan en daarna vanuit daar terug naar huis te gaan. De bussen gaan alleen tot 17:30 dus als Marion en ik met wat vrienden uit eten willen gaan moeten we onze hostparents vragen om ons op te halen. We kunnen ook niet zomaar naar onze vrienden toe als we dat willen want sommige leven in the middle of nowhere, waar geen bussen rijden. Ik ga met een schoolbus naar school, wat in het begin wel even wennen was. Nu ik het toch over school heb, school is heel erg anders dan in Nederland. Waar ik in NL een stuk of elf vakken heb (denk ik, ben de helft alweer vergeten maar ja), heb ik hier maar zes vakken. We besteden hier meer tijd aan elk vak. Ik kon hier kiezen uit een heleboel vakken, die je niet in NL heb, dus het was best moeilijk om mijn zes vakken te kiezen die ik het hele jaar wilde doen, maar tot nu toe ben ik heel erg tevreden met mijn vakken (in een van mijn eerdere verhalen kan je lezen wat voor vakken ik allemaal heb). Ik heb nog geen enkel textboek gezien hier, we doen ongeveer alles op de computer of we krijgen bijv. werkbladen die we moeten invullen op de computer, kleine boekjes die we in moeten vullen, we bespreken dingen hier of we halen een motor uit elkaar en zetten het een les later weer in mekaar (het is dus bij ieder vak anders). Er zijn niet heel veel toetsen hier per vak (ongeveer zes per vak per jaar), de toetsen die ik heb gehad tot nu toe waren het maken van een verslag en ik heb twee openboektoetsen gehad voor automotive, waar we onze telefoon mochten gebruiken en we konden overleggen met anderen (dat was wel erg vreemd). Ik leer hier dus niet om alle informatie in mijn hoofd te stampen, wat ik een stuk beter vind dan in NL, waar we eigenlijk alles uit een boek voorgeschoteld krijgen. Bij elk vak leer ik eigenlijk totaal verschillende dingen, maar ik heb wel het verschil dat ik er echt iets aan heb, als je het vergelijkt met NL vind ik het eigenlijk een veel beter schoolsysteem hier. Ik heb ook gemerkt dat sommige mensen hier een random gesprek beginnen als je bijv. aan het wandelen bent zeggen ze hey, hoe gaat het, dan maak je een praatje en dan ga je weer verder met je leven. In het begin vond ik dit wel een beetje vreemd, maar nu vind ik het eigenlijk wel leuk. Mensen rijden hier aan de linkerkant, Marion heeft me meerdere keren tegengehouden wanneer we overstaken en ik de verkeerde kant opkeek, ik ben volgensmij echt een gevaar op de weg als ik terug kom. We hebben elke zondag een brunch of een gerooste kip voor lunch, we doen dit meestal met de hele familie, wat erg gezellig is. Voorderest is er in NZ veel meer natuur dan in NL, wat je erg goed kan zien als je in de auto van plek naar plek rijd. De natuur is hier dan ook erg mooi en ik ben ook erg blij dat er een park aan de overkant van de weg is.

8DF832E0-4D0D-4E1F-B47D-F8E505415080

In Nieuw-Zeeland ligt het normale leven ook plat. Hoe kom jij je tijd door? Wat vind je leuk om te doen of slaat de verveling al toe?
Het leven ligt hier inderdaad plat, op mijn verjaardag kregen we te horen in het laatste lesuur dat we niet meer naar school konden gaan, tenminste tot 28 april. Dit was erg vreemd, omdat we de pauze daarvoor nog zaten te grappen dat we misschien wel over een week in lockdown gingen. Een paar dagen later kregen we te horen dat ze de vakantie gingen verplaatsen van 10 tot 26 april naar 30 maart tot 15 april, om de docenten wat tijd te geven om te bedenken hoe ze hun lessen gaan geven. Ineens hadden we een hele boel vrije tijd. In de vakantie ging ik elke dag wel een stuk lopen, er is een park aan de overkant van de weg en we mogen daar nog wel wandelen. Voor de rest probeerde ik wat tijd te besteden aan men hobby's, ik heb heel wat films gekeken, ik ben een boek aan het lezen en ik heb heel wat spelletjes gespeeld met Marion en Vivienne. Het was vooral ervoor zorgen dat ik me niet verveelde. Inmiddels heb ik school online. Ik hou me aan de lestijden op school om mezelf niet heel erg te verwarren met wat ik nog moet doen en wat ik heb gedaan. We krijgen van het sommige vakken werkbladen om te maken, bijv. bij earth and space science krijg ik voor elke les een werkblad met vragen over de stof, proefjes die je kan doen als je thuis bent om de stof beter te begrijpen en er staan vaak ook video's in om te kijken. Bij drama kunnen we natuurlijk niet echt samenwerken op afstand, dus ik heb een monoloog gekregen om te leren. Met automotive kunnen we momenteel niet werken in de workshop, dus heeft de docent een videogame aan ons uitgelegd dat het dichtstbij komt bij het werken aan auto's. De docenten vinden dus wel een manier om hun vak te leren aan ons. Lang verhaal kort, ik vermaak me hier wel en ik probeer mezelf niet te vervelen.

ACE62E04-E097-45FB-9E02-68F6FB2B56DB15455D91-80A2-4E6C-9C12-3DE48241C15EE261EB87-79B8-4702-96A9-92B7EAD0A96B

1. Claudia van de Graaf:
    18 april 2020

Groetjes Claudia
  2. Jo boer en oma:
    19 april 2020
    Hoe iis het leven anders dan in Nederland bij ,Julie ???
    ´wat eet je ook pizza en pasta en zo, en ook schapenvlees en ,aardappelen ???
    Het beste met je Ilke en dé grœten aan je guest parents van ons.
    Oma En opa
  3. Jo boer en oma:
    21 april 2020
    😀 Heel leuk om te lezen Ilke hoe het bij jullie er aan toe gaat dank je wel 😃.
  4. Opa Wim en oma Dicky:
    25 april 2020
    Wat een mooie natuur daar en we genieten van je verhalen. Kunnen jullie ook nog post ontvangen nu alles stil ligt. We hopen dat alles weer vlug normaal word. Groetjes opa Wim oma Dicky
  5. Petra:
    1 mei 2020
    Ha Ilke. Zoals je weet werk in in het ziekenhuis waarmee ik het juist extra druk heb in deze Corona tijd. De eerste 4 weken was volop aan de bak in een situatie die voor iedereen nieuw is. Jop en Fleur thuis aan de studie met een sociaal en sportleven op niveau nul. Best gek maar ook dat went wel weer.
    Leuk om je blog te lezen !
    In antwoord op je vragen, juist nu eten we alleen maar thuis of bij vrienden dus we koken wat af met elkaar.
  6. Petra:
    1 mei 2020
    Vraag aan jou : In hoeverre vind je het gebruik van digitale middelen gemakkelijk om contact te houden met het thuisfront/Nederland ?
    Ik deze Covid tijd doen we namelijk niet anders dan digitaal contact, ik Zoom en Teamwork wat af. En jij ?
  7. Walda:
    5 mei 2020
  8. Claudia van de Graaf:
    1 juni 2020
    Hi Ilke, vorige week zagen we op het nieuws dat er een aardbeving is geweest op het Noordereiland. Het was volgens mij nog een behoorlijke ook. Hoe heb je dit ervaren? Het lijkt me namelijk best wel beangstigend.