Een normale schooldag

30 maart 2020 - Palmerston North, Nieuw-Zeeland

Vandaag ga ik het hebben over een normale schooldag. Ik ga naar school in Freyberg High School. Het eerste dat handig is om te weten is dat elke week mijn rooster een beetje varieerd. Mijn schoolweek is vijf dagen, maar ik heb een rooster van zes dagen. De opplossing voor dit is dat we bijvoorbeeld beginnen op maandag dag 6 en dan is het dinsdag dag 1. Ik heb hier in plaats van een hele boel vakken, zes vakken. Ik heb earth and space science, automotive, drama, hospitality, visual English en painting gekozen. (Ik ga painting waarschijnlijk vervangen door houtbewerking.)

E7A329DE-3CA5-4674-984D-F9335BB62303

Ik ga jullie vertellen over dag 1. Ik sta om 7:00 op. Rond 7:45 lopen Marion en ik naar de schoolbus, die om 8:00 vertrekt. Twintig minuten later zijn we aangekomen op school. We moeten dan eerst nog 40 minuten wachten totdat de school begint, we gaan dan vaak naar de bibliotheek, waar we onze vrienden ontmoeten. Final Class begint om 9:00 en het duurt 25 minuten. Het is eigenlijk gewoon twintig minuten in een klas zitten en niks doen, het doel is om de absentie aan te geven. Om 9:25 begint mijn eerste echte les, de les duurt 100 minuten. In dit geval is het earth and space science, waar we momenteel ons eerste assignment hebben geschreven, het ging over the tectonic plate theory and the rock cycle. We gingen een paar weken geleden naar Whanganui om stenen te verzamelen op het strand en we moesten een verslag schrijven over het ontstaan van de stenen, hoe ze zijn beland op Ototoka Beach en we moesten verklaren hoe de kliffen zijn ontstaan. Het vak gaat dus over hoe de aarde en hoe de ruimte werken. Na het eerste uur hebben we een 20 minuten pauze oftewel morning tea. Mijn tweede les van de dag is automotive en het begint om 11:20 en eindigt om 12:20. In automotive leren we over hoe een auto in mekaar zit en we halen motors uit elkaar en zetten ze weer in elkaar. We halen soms ook stukken van een auto uit elkaar om te kijken hoe sommige onderdelen van een auto in elkaar zitten. De eerste keer sat ik een toets had was ik erg verward, want we hadden een openboek toets, we mogen onze telefoon gebruiken en we kunnen gewoon overleggen met elkaar. De volgende les is van 12:20 tot 13:20, in dit geval is het drama. Momenteel ben ik een stukje van een toneelstuk  The taming of the shrew aan het voorbereiden. Het is een stuk van Shakespeare en ik heb soms geen idee wat er bedoelt wordt met al het oude Engels, maar het is wel heel erg leuk. We doen in drama allemaal verschillende dingen, het variëert van een toneelstuk bedenken tot rondrennen als een paard. Na het derde uur hebben we 40 minuten lunch. Normaal zitten mijn vrienden en ik te eten en praten we. Het is altijd erg gezellig. Na de lunch heb ik mijn laatste les van de dag, het duurt van 14:00 tot 15:00. De les is hospitality, het is makkelijk gezegt gewoon koken. We hebben soms ook theorie, maar 75% van de lessen zijn we aan het koken. Na de laatste les ga ik meestal naar huis met de schoolbus en dan ben ik rond 15:45 weer thuis. Soms gaan Marion en ik in to town om dingen te kopen als we het nodig hebben. Eenmaal thuis aangekomen doe ik mijn huiswerk, als ik huiswerk heb en anders kijken we een film of doen we iets anders.

Ik heb nog twee andere vakken, waar ik nu iets over ga vertellen. In painting maken we schilderijen en in Visual English kijken we films om er een verslag over te schrijven. Op woensdagochtend hebben we coaching in plaats van final class/international assembly en op donderdagochtend hebben we house assembly. Er zijn vier houses net als in Harry Potter, ik zit in Ruahine, onze kleur is geel. We doen een competitie over het hele jaar met de andere huizen.

Momenteel zit ik thuis, ik zou eigenlijk twee weken school hebben en daarna vakantie, maar door het corona virus hebben we eerst twee weken vakantie en hebben we daarna twee weken school thuis. Ze hebben het omgewisseld, omdat de overheid de docenten wat extra tijd krijgen om te bedenken hoe ze de lessen gaan geve. Hopen dan maar dat ik daarna weer naar school kan.

1. Claudia van de Graaf:
    30 maart 2020
    Leuk om te lezen hoe het er aan toe gaat op een school in Nieuw Zeeland. Heel anders dan in Nederland!! Wat een ervaring!!
    Als jij over een poos weer in Nederland bent, houd ik mijn auto goed in de gaten 😊😳
  2. Jo boer en oma:
    30 maart 2020
    30 maart 2020.
    Leuk om te lezen Ilke hoe het bij je op school aan toe gaat.
    groetjes van ons
  3. Opa Wim en oma Dicky:
    3 april 2020
    We hebben weer genoten van je school verhaal. Zo leer je weer een hoop andere dingen. Best wel spannend allemaal. Groetjes opa Wim oma Dicky.